Unge Forskere understøtter elevernes kompetencer fagligt og socialt
![Bobler i vand, unsplash](https://neuc.dk/wp-content/uploads/2019/10/unsplash-stock-foto-12.jpg)
Denne rapport giver et indblik i, hvordan gymnasiale uddannelser arbejder med talentprogrammet Unge Forskere, samt hvilken værdi det giver eleverne at deltage. Undersøgelsen peger på, at Unge Forskere som talentarbejde skaber stor værdi for de deltagende elever ved at understøtte deres kompetencer både fagligt og socialt.
Unge Forskere er en konkurrence, hvor elever skal sende et naturvidenskabeligt projekt ind og herefter har mulighed for at gå videre til regionale semifinaler og en national finale. Undervejs får de feedback og mulighed for at arbejde videre med projektet.
Sådan organiserer skolerne deres deltagelse
Der er 15 skoler, der har deltaget i evalueringen. På disse skoler er der stor forskel på, hvordan de organiserer deltagelsen i programmet.
Noget af det, der dog er fælles for de fleste, er, at det er skolens talentkoordinator, der organiserer deltagelse i konkurrencen og i nogle tilfælde fungerer som gatekeeper. Derudover er der mange lærere, der oplever Unge Forskere som tidskrævende. Det har stor betydning for deres engagement, om de har fået allokeret timer og i så fald hvor mange.
Der er overordnet set to modeller, skolerne organiserer sig efter:
- Prikkemodellen: En lærer, talentvejleder eller lignende udvælger og prikker elever på skulderen og opfordrer dem til at sende et projekt ind
- Projektklassemodellen: En hel klasse arbejder med Unge Forskere-projekter, og alle sender deres projekter ind.
Læs rapporten få inspiration hvis du selv arbejder med talentprogrammer og eller naturvidenskabelige konkurrencer.