Hovedet i Havet har bragt havet ind i naturfagsundervisningen

Bliv inspireret til din naturfaglige indsats ved at se på, hvordan HiH er lykkedes med at få plast og tang på skoleskemaet.

Hovedet i Havet (HiH) er lykkedes med deres vision om at sætte havet på skoleskemaet – både på kommunalt niveau og på skoleniveau. Det viser en caseundersøgelse af udvalgte kommuner og en surveyundersøgelse blandt naturfagslærere.

Hvis du arbejder med at udvikle og udbrede naturfaglige indsatser, kan du søge inspiration ved at se på hvad de har gjort, som er lykkedes. Se de centrale pointer her og få dem uddybet ved at læse rapporten.

Dette er HiH lykkedes med

På kommunalt niveau:

  • HiH har arbejdet med at forankre en vision frem for et bestemt projekt med fast definerede
    leverancer, som skal implementeres i praksis.
  • HiH har taget udgangspunkt i den enkelte kommunes ønsker og behov og har i tæt dialog med kommunen tilpasset og udviklet indsatser, der passer ind i den kommunale dagsorden.
  • HiH er lykkedes med at koble indsatsen til strategiske satsninger og kommunale strukturer, som fx naturfagskoordinator og netværk for naturfagslærere.

På skoleniveau (elev- og lærerniveau):

  • HiH har arbejdet med at forankre en vision frem for et bestemt projekt med fast definerede
    leverancer, som skal implementeres i praksis.
  • HiH er taget på skolebesøg, hvor de både har undervist elever og vejledt lærere i hav-emner.
  • HiH har tilpasset kompetenceløftet af lærerne til skolens hverdag, og ladet undervisningen ske på skolen/ved havet med eleverne. Det betyder, at det ikke har været nødvendigt for lærerne at afsætte ekstra tid uden for den almindelige undervisning til kompetenceløftet.
  • HiH har tilbudt forskningsbaseret, inspirerende og aktiverende undervisning, som har givet både elever og lærere ny viden om hav-emner.
  • HiH har sørget for og medbragt de materialer, der skulle bruges i undervisningen.
  • HiH har lavet en undervisningsplatform, som er let tilgængelig for lærere.