Virkelighedsnær og varieret undervisning fremmer motivation
Projektet ‘STEM for verdensmålene’ fremmer elevernes motivation med varieret undervisning og samfundsmæssigt relevante problemstillinger. Det viser denne evaluering af projektet.
I ‘STEM for verdensmålene’ har Mellemfolkeligt Samvirke og DTU udviklet seks naturvidenskabelige undervisningsforløb til gymnasiet, der kobler naturvidenskab og FNs verdensmål. Kvalitative interviews med elever og undervisere viser, at det er lykkedes projektet at udvikle forløb, der gennem varieret undervisning motiverer eleverne ved at sætte fokus på virkelighedsnære problemstillinger og at give eleverne mulighed for at arbejde med naturvidenskabelige forskningsdata.
Samtidig får eleverne viden om og perspektiver på, hvordan naturvidenskabelig viden og metoder kan anvendes i arbejdet med at løse globale udfordringer. Evalueringen viser, at det kan virke hæmmende på elevernes motivation, når materialet har været ensformigt, og der har været gentagelser i forløbene, og når stoffet har været for svært.
Læs rapporten for at få uddybet og nuanceret konklusionerne samt for at få et indblik i hvordan der er blevet fundet frem til netop disse konklusioner.