Gør forventningerne klare i samarbejdsprojekter

Hvis du som kulturinstitution vil samarbejde med en grundskole, må du være forberedt på at udskiftning i personkredsen kan være en realitet. Det er en virkelighed, som man må tilrettelægge projektets samarbejdsform efter. Det var tilfældet for Københavns Museum, som du kan læse om i denne evalueringsrapport.
Rapporten præsenterer en undersøgelse af ‘det gode samarbejde’ med udgangspunkt i projektet ‘Naturfag på det kulturhistoriske museum’. Brug den som en case, du kan lære af, hvis du selv arbejde med samarbejde og samskabelse.
To centrale pointer i evalueringen er:
- Projekter bør tidligt i opstarten fastlægge en samarbejdsform og kommunikere de gensidige forventninger til, hvad den valgte samarbejdsform indebærer.
- I praksis afhænger muligheden for at gennemføre og lykkes med en bestemt samarbejdsform i høj grad af de enkelte deltagers præferencer, erfaringer og arbejdspres i øvrigt.
Københavns Museum oplevede både at der manglede en fælles forståelse af forventningerne fra start, og at en central person i projektet får et andet job uden at der bliver ansat en ny. Mere om hvad det betød for dem og hvordan de tacklede udfordringerne i rapporten.