De fire vigtigste parametre for skole-/virksomhedssamarbejde
Rammer, forventningsafstemning, indhold og kontinuitet er fire væsentlige parametre, når skoler og virksomheder skal samarbejde om naturfagsundervisningen.
I projektet Fremtidens skole har tre skoler samarbejder med lokale virksomheder om at udvikle fællesfaglig naturfagsundervisning. I denne rapport kan du læse om hvordan det er gået i kommunerne.
Overordnet viser evalueringen at der er fire temaer, som er særligt vigtige at rette opmærksomheden imod, når et skole-virksomhedssamarbejde skal fungere:
- Rammer: lærerteamet har brug for rammer, der understøtter deres samarbejde med virksomheden. Der skal være afsat tilstrækkelig tid til at teamet kan udvikle, planlægge, gennemføre og evaluere forløbet
- Forventningsafstemning: der skal være en god forventningsafstemning mellem lærere og virksomhed om roller og ansvar under besøget. Det er også vigtigt at eleverne ved hvad der forventes af dem under besøget.
- Indhold: det er vigtigt, at lærerne i dialog med virksomheden arbejder med at få øje på, hvordan virksomhedens praksis kan indgå i undervisningen. Det har vist sig at være en udfordring for nogle teams at tænke alle naturfagene ind i et fællesfagligt forløb i samarbejde med en virksomhed.
- Kontinuitet: det betyder noget, at det er samme skole og samme virksomhed, der samarbejder, så man kan bygge ovenpå sine erfaringer. Det samme gælder i forhold til indholdet (at det er det samme fællesfaglige forløb) og personkredsen (at det er de samme mennesker på skolen og i virksomheden).