De fire vigtigste parametre for skole-/virksomhedssamarbejde

Rammer, forventningsafstemning, indhold og kontinuitet er fire væsentlige parametre, når skoler og virksomheder skal samarbejde om naturfagsundervisningen.

I projektet Fremtidens skole har tre skoler samarbejder med lokale virksomheder om at udvikle fællesfaglig naturfagsundervisning. I denne rapport kan du læse om hvordan det er gået i kommunerne.

Overordnet viser evalueringen at der er fire temaer, som er særligt vigtige at rette opmærksomheden imod, når et skole-virksomhedssamarbejde skal fungere:

  1. Rammer: lærerteamet har brug for rammer, der understøtter deres samarbejde med virksomheden. Der skal være afsat tilstrækkelig tid til at teamet kan udvikle, planlægge, gennemføre og evaluere forløbet
  2. Forventningsafstemning: der skal være en god forventningsafstemning mellem lærere og virksomhed om roller og ansvar under besøget. Det er også vigtigt at eleverne ved hvad der forventes af dem under besøget.
  3. Indhold: det er vigtigt, at lærerne i dialog med virksomheden arbejder med at få øje på, hvordan virksomhedens praksis kan indgå i undervisningen. Det har vist sig at være en udfordring for nogle teams at tænke alle naturfagene ind i et fællesfagligt forløb i samarbejde med en virksomhed.
  4. Kontinuitet: det betyder noget, at det er samme skole og samme virksomhed, der samarbejder, så man kan bygge ovenpå sine erfaringer. Det samme gælder i forhold til indholdet (at det er det samme fællesfaglige forløb) og personkredsen (at det er de samme mennesker på skolen og i virksomheden).